Meer neptelefoontjes door AI

Iemand oplichten is een stuk makkelijker geworden door kunstmatige intelligentie (AI). En dat is te zien aan het aantal fraudemeldingen.


De Fraudehelpdesk kreeg in de afgelopen drie maanden namelijk al bijna 10.000 meldingen van neptelefoontjes. Vorig jaar kwamen in dezelfde periode 3031 meldingen binnen. De meldingen gaan bijvoorbeeld over neptelefoontjes uit naam van de bank of bedrijven zoals Microsoft of Netflix. Ook zijn er de laatste tijd veel neptelefoontjes over wijzigingen in ‘Mijn DigiD’. Tijdens het gesprek krijgt de beller een keuzemenu. Maar er klopt niks van. DigiD paste niets aan. En ze bellen ook niet over dat soort dingen.
Meer neptelefoontjes door AI
Experts denken dat er meer neptelefoontjes zijn doordat oplichters AI gebruiken. Daarmee is het makkelijk om een stem na te doen die echt klinkt. Ook kan AI snel een babbeltruc verzinnen. En zijn er AI-tools die informatie kunnen verzamelen over een slachtoffer. Voor de oplichter is dat vaak goedkoop of gratis.
Hoe kunt u zich beschermen?
Krijgt u een onverwacht telefoontje over problemen of aanpassingen? Pas dan op. Geef bijvoorbeeld nooit persoonlijke gegevens, wachtwoorden of inlogcodes. Hang op en bel de organisatie zelf op. Zoek daarvoor wel het officiële telefoonnummer op. Lees hierover meer in ons artikel over neptelefoontjes herkennen en bankhelpdeskfraude voorkomen.
Meer over dit onderwerp
Hoe herken ik een neptelefoontje?
Wees op uw hoede als een vriendelijke dame van Microsoft of een medewerker van de bank belt. Grote kans dat het een neptelefoontje is.
Herken bankhelpdeskfraude en voorkom oplichting
Trap niet in neptelefoontjes van de bank. Het lijkt alsof de bank belt met hun echte telefoonnummer. Toch zijn hier oplichters aan het werk.
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.