U bent hier: Home Tips & Uitleg Onderwerp Geldzaken Artikel

Herken bankhelpdeskfraude en voorkom oplichting

Artikel

Trap niet in neptelefoontjes van de bank. Het lijkt alsof de bank belt met hun echte telefoonnummer. Toch zijn hier oplichters aan het werk. 

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
4,7 / 5 (382 stemmen)
Sanne Couperus
Sanne Couperus
Gewijzigd op 21 nov 2024

Wat is bankhelpdeskfraude?

Ieder jaar worden veel mensen slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Daarbij doet een oplichter zich aan de telefoon voor als bankmedewerker. Volgens hem of haar is er iets mis met de bankrekening of de instellingen van het internetbankieren. De oplichter vraagt persoonlijke informatie waarmee hij of zij bij het geld kan. Denk aan uw inloggegevens of pincode. Soms vragen ze om geld over te boeken. Of om internetbankieren te starten en samen de stappen te volgen.

Spoofing-telefoontjes

Oplichters hebben nog een speciale truc: telefoonnummer-spoofing. Op het telefoonscherm staat een ander nummer dan waarmee de oplichters bellen. Zo lijkt het net of u gebeld wordt door het echte nummer van de bank. Tijdens het gesprek spelen de oplichters hier op in. Ze vragen het telefoonnummer te vergelijken met dat op de website van de bank. Zo proberen ze vertrouwen te winnen.

Wat kan ik doen tegen bankhelpdeskfraude?

Wees altijd alert tijdens een telefoontje van de bank. Persoonlijke gegevens of inlogcodes zijn privé. Officiële medewerkers vragen daar nooit om. Geef deze daarom nooit af! Log ook niet samen in op uw bankrekening. Verder vragen bankmedewerkers ook nooit om geld over te maken naar een 'veilige rekening'. Bij verdachte activiteiten blokkeert de bank uw rekening. Ze laten u geen geld overmaken.  

Vermoedt u een oplichter aan de telefoon te hebben? Kap het gesprek dan af. Laat u niet ompraten en verbreek de verbinding. Zoek zelf het nummer van de bank op. Bel de bank om na te vragen of u net gebeld bent.

'Check het gesprek' van ING

Klanten van de ING Bank hebben nog een andere optie. De bank heeft voor haar klanten een speciale functie tegen bankfraude. In hun app zit de knop 'Check het gesprek’. Daarmee controleert u of u echt verbonden bent met een ING-medewerker. Inloggen in de app is hiervoor niet nodig. Het werkt zo:

  • Open tijdens het telefoongesprek de ING-app.
  • Tik op de knop Check het gesprek.
  • Vul uw eigen telefoonnummer in. Dus het nummer waarop u wordt gebeld. Dat kan een mobiel of een vast nummer zijn.

De app geeft aan of ING met u belt. Zo niet, hang dan op en bel de alarmlijn van de bank.

'Gesprek check' van ABN AMRO

ABN AMRO heeft ook een controlemogelijkheid om bankfraude tegen te gaan. Wie gebeld wordt door de bank, kan vragen om een ‘Gesprek Check’. De bankmedewerker stuurt dan een bericht naar de ABN AMRO-app of ABN AMRO Internet Bankieren. Dit bevestigt dat hij/zij echt een medewerker van de bank is.

Het werkt zo:

  • Vraag de persoon aan de telefoon om te bevestigen dat hij/zij echt een medewerker is van ABN AMRO.
  • De medewerker stuurt een bericht naar de app of de online bankomgeving van ABN AMRO.
  • Ziet u het bericht verschijnen? Dit betekent dat u echt contact hebt met een bankmedewerker.  

Krijgt u geen bericht binnen? Hang dan direct op! Bel daarna de alarmlijn van de bank. 

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven