U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 17 mei 2022.
Betalen op internet: wat is mogelijk?
Artikel
Online betalen kan op veel manieren. In Nederland is iDEAL de standaard, maar er zijn alternatieven voor achteraf betalen en betalingen naar het buitenland.

Voor- en nadelen van iDEAL
Voor mensen die internetbankieren internetbankieren Bankzaken regelen via internet, zoals het saldo van de rekening bekijken en geld overmaken. is iDEAL de handigste online betaalmethode. Bijna alle Nederlandse webwinkels bieden deze methode aan. Na het plaatsen van uw bestelling, kiest u in de webwinkel voor iDEAL. Vervolgens selecteert u uw eigen bank. Kies zelf of u betaalt via de mobiele app of de website van uw bank.
Nadat u uw eigen bank hebt gekozen, komt u terecht op het inlogscherm van internetbankieren bij de betreffende bank. U logt in en vervolgens verschijnt de factuur die u moet betalen, compleet met het bedrag en het rekeningnummer van de webwinkel. Ook een betalingskenmerk hoeft u niet meer zelf in te vullen. De betaling verzenden gaat op dezelfde manier als andere betalingen via internetbankieren, door een code in te voeren. Dit is een code die u vooraf zelf hebt ingesteld, via sms ontvangt of genereert met een speciaal apparaatje, afhankelijk van de bank waar u internetbankiert.
De voor- en nadelen van iDEAL:
+ veilig
+ vertrouwd, want via uw eigen bank
+ gemakkelijk: u hoeft alleen inloggegevens en autorisatiecode in te voeren
- alleen beschikbaar voor klanten van internetbankieren
- niet mogelijk voor betalingen naar het buitenland
- als het product niet of beschadigd wordt afgeleverd of als u het terugstuurt, bent u afhankelijk van de webwinkel voor het terugbetalen van het aankoopbedrag
- Let op: in principe hoeven consumenten niet betalen om iDEAL te gebruiken. Bedrijven wel. Sommige webwinkels berekenen die kosten door aan de klant. iDEAL is dus niet altijd gratis.
Online betalen met creditcard
De creditcard wordt veel gebruikt en alom geaccepteerd, zowel in Nederland als in het buitenland. Betalen gaat eenvoudig. U kiest in de webwinkel voor de creditcard als betaalmethode (MasterCard of Visa bijvoorbeeld, afhankelijk wat uw bank ondersteunt). Vervolgens voert u uw naam in en enkele gegevens die u op uw creditcard kunt vinden, zoals het creditcardnummer, de creditcardmaatschappij, de uiterste geldigheidsdatum en een veiligheidscode: de CVC-code. De pincode van uw creditcard heeft u niet nodig. Geef die dus nooit op internet, ook niet als erom wordt gevraagd. Wel kan er om een wachtwoord worden gevraagd.
De voor- en nadelen van de creditcard:
+ veilig
+ internationaal geaccepteerd
+ uitgestelde betaling
+ betwiste betalingen kunnen worden teruggedraaid
+ wordt het product niet of beschadigd afgeleverd, dan kunt de bank vragen uw betaling terug te draaien
- jaarlijkse kosten creditcard
- wie betaalt via creditcard, leent eigenlijk geld. En over die lening, hoe klein ook, wordt rente berekend. U loopt risico op een hoog rentebedrag wanneer u niet tijdig afbetaalt.
Betalingen aan buitenland met PayPal
PayPal is een manier om te betalen met uw creditcard of bankrekening. Hiervoor is het nodig dat u zich aanmeldt bij PayPal. U registreert eenmalig uw creditcardgegevens of bankrekening en vervolgens kunt u aan iedereen betalen die ook gebruikmaakt van PayPal. Ook in het buitenland. U hoeft alleen het e-mailadres van de ontvanger te kennen! Het handige is dat u niet bij iedere betaling uw gegevens hoeft in te voeren.
Wanneer u online iets afrekent met PayPal hebt u aankoopbescherming. PayPal garandeert dat u uw betaling terugkrijgt wanneer het product niet of beschadigd bij u aankomt.
De voor- en nadelen van PayPal:
+ veilig
+ internationaal geaccepteerd en betalen in verschillende valuta
+ gegevens van uw bankrekening uitwisselen is niet nodig
+ kopersbescherming
- eerst aanmelden bij PayPal en uw bankkaart koppelen is noodzakelijk
- niet alle webwinkels accepteren PayPal
Uitgesteld betalen met Klarna
Een vrij nieuwe speler op het gebied van online betalen is Klarna. Dit is een Zweeds bedrijf dat gespecialiseerd is in betalingen achteraf. Wie voor deze betaaloptie kiest, geeft naam, adres, telefoon, e-mail en geboortedatum op. Daarna heeft de klant twee weken om de rekening te betalen. Een account aanmaken en de app gebruiken kan wel, maar is niet noodzakelijk. Zonder account ontvangt u via e-mail betaalinstructies. Zo kunt u een product proberen zonder dat u eerst betaalt. Besluit u een product terug te sturen, dan hoeft de betaling niet meer. Overigens kan direct betalen via Klarna ook.
Let op: Er is aan het licht gekomen dat Klarna niet genoeg beschermt tegen identiteitsfraude. Daardoor is het mogelijk dat een hackers iets bestelt op uw rekening. Lees er meer over bij de Consumentenbond.
De voor- en nadelen van Klarna:
+ het betaalsysteem is veilig (het daadwerkelijke betalen verloopt via iDEAL)
+ geen gedoe met geld terugvragen als u een product terugstuurt
+ bij problemen wordt de betaling gepauzeerd
+ registreren en een aparte app downloaden is niet nodig (maar is wel aan te raden)
+ het kost niks extra
- door betalingen uit te stellen kunt u het zicht op uw uitgaven verliezen
- wie vergeet te betalen, krijgt na een maand te maken met een incassobureau
- een rekening via e-mail ontvangen is gevoelig voor phishing .
phishing
Engelse term voor een vorm van
internetfraude, waarbij wordt gehengeld naar persoonlijke informatie. Criminelen maken bijvoorbeeld de
website van een vertrouwde bank of
webwinkel na, lokken mensen via een
e-mailbericht naar deze website en verleiden ze om hun
inloggegevens in te vullen. Vervolgens maken ze misbruik van de verkregen gegevens.
Wilt u extra veiligheid, gebruik dan de Klarna-app.
Is internetbankieren veilig?
Internetbankieren is relatief veilig, maar nooit honderd procent veilig. Banken proberen hun apps of sites zo veilig mogelijk te maken. Zo is het verkeer dat via de app van een bank gaat, versleuteld. En vrijwel altijd zijn meerdere codes nodig voor een betaling. Dat maakt internetbankieren moeilijk te kraken. Daarom proberen oplichters meestal via phishing wachtwoorden en andere gegevens af te troggelen. Of ze proberen op allerlei geraffineerde wijzen, via e-mail, WhatsApp of sms bijvoorbeeld, te zorgen dat u geld naar ze overmaakt. Maar wie goed oplet, loopt weinig gevaar.
Lees meer tips en artikelen over online veiligheid en phishing bij Spam en Phishing.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.