U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 1 januari 2023.
Van Back-up en Synchronisatie over naar Google Drive
Artikel
Google vernieuwt het programma waarmee u back-ups van de computer maakt in de cloud. ‘Back-up en synchronisatie’ heet voortaan ‘Google Drive'.


Google's clouddienst
Wie het programma Back-up en Synchronisatie gebruikt om (automatisch) een reservekopie van computerbestanden te maken, wordt sinds kort gevraagd om over te stappen naar Google Drive. Dit waren altijd twee gescheiden diensten, maar Google gaat ze samenvoegen. Dit betekent dat gebruikers eenmalig hun account moeten overzetten. Dat heeft geen gevolgen voor de opgeslagen bestanden. Alleen het programma zelf verandert.
Overstappen naar Google Drive
Komt er een venster met de melding 'Google Drive voor desktop vervangt Back-up en synchronisatie' in beeld? Doe dan het volgende.
- Klik op Inloggen.
- Klik achter uw Google-account nogmaals op Inloggen.
- Klik op Mappen controleren.
- Er verschijnt een lijst met de mappen waarvan altijd al een back-up werd gemaakt.
- Wilt u niks veranderen, klik dan bij alle mappen op Toegang geven.
- Wilt u een map straks niet meer back-uppen, klik dan op Stoppen met synchroniseren.
- Geef indien gevraagd toegang tot bestanden op de computer.
- Klik op Volgende.
- De mappen worden gecontroleerd en overgezet. Dit kan even duren. Mogelijk is niet alles wat op de computer in de map(pen) staat ook geback-upt in de cloud. In dat geval komt achter elke map te staan om hoeveel bestanden het gaat.
- Klik eventueel op [aantal] bestanden moeten worden gesynchroniseerd en bekijk om welke bestanden het gaat.
- Klik achter de blauwe stip op het pijltje.
- Blader door de submappen om te zien om welke bestanden het gaat.
- Moeten die bestanden wel mee in de volgende back-up, klik dan op Instellingen controleren.
- Klik op Ok.
- Kies hoe u de gekozen mappen wilt opslaan. Zet een vinkje voor uw keuze.
- Kies Google Drive als u wilt dat alles in de mappen zowel in de cloud als op de computer staat.
- Kiest u voor Google Foto's dan worden alleen foto's en video's meegenomen in de back-up. Die vindt u dan niet terug in Google Drive, maar in Google Foto's.
- Klik op Volgende.
- Maakt u een back-up van meerdere mappen, herhaal dit dan per map.
- Klik op Opslaan.
- Het oude programma wordt verwijderd. Klik op Ok.
- Het overzetten is klaar. Klik op Drive voor desktop openen.
Beperkte opslagruimte
Iedereen met een Google-account krijgt gratis 15 GB opslagruimte. Mocht de back-up groter zijn dan dat, dan krijgt u helaas een incomplete back-up in de cloud. U krijgt hier melding van. Gebrek aan opslagruimte is te verhelpen door data uit Google Drive te wissen of door te betalen voor meer opslagruimte.
Lees meer over het instellen van Google Drive in het artikel 'Google Drive-app installeren en instellen (Windows 10)'.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meer over dit onderwerp
Werken met Google Drive op Windows
Gebruik Google Drive om bestanden vanuit de verkenner makkelijker uit te wisselen tussen de Windows-computer en clouddienst Google Drive.
Werken met Google Drive op de Mac
Gebruik het programma Google Drive om bestanden makkelijker uit te wisselen tussen de Mac-computer en clouddienst Google Drive.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.