Algemene voorwaarden PCHulp
PCHulp is de computerhulpdienst voor leden van SeniorWeb. Onze
vrijwilligers helpen u op weg bij uw digitale problemen. Of het nu om uw
Windows- of Mac-computer, tablet of smartphone gaat. U wordt geholpen
door leeftijdgenoten in begrijpelijke taal. Wij noemen onze
vrijwilligers ook ambassadeurs, omdat hun activiteiten bijdragen aan de
missie en doelstelling van SeniorWeb.
Algemeen
- PCHulp helpt leden op weg met een digitaal apparaat, een computerprogramma en/of app. Bij de apparaten gaat het o.a. om pc, laptop, tablet en smartphone.* Daarnaast bieden wij een phishingchecker en een computer-APK. Daarbij helpen we leden
met het updaten, opschonen en doen van een veiligheidscheck van Windows 10- en 11-computers.
- Het lid volgt online de voortgang van diens aanvraag bij PCHulp via Internet en PCHulp aan Huis. Dat kan via ‘Mijn aanvragen’ op de website van SeniorWeb.
- Vrijwilligers voeren PCHulp uit. Medewerkers van het verenigingsbureau van SeniorWeb en regiocoördinatoren van PCHulp aan Huis coördineren de dienst. Het lid weet en stemt ermee in dat een vrijwilliger de hulp biedt. De vrijwilliger en SeniorWeb zetten
zich in om voor de hulpvraag een oplossing te vinden. Het is niet zeker dat we een probleem altijd (helemaal) oplossen. Waar nodig verwijzen we door. Hulpvragers moeten de vergoedingen altijd betalen. Dat hangt niet af van het (eind-) resultaat
van de hulp door de vrijwilliger. SeniorWeb is niet aansprakelijk als de hulp niet helemaal goed, volledig en snel geboden wordt. Het lid gaat akkoord met een onkosten- en reiskostenvergoeding.
- Soms is er geen vrijwilliger beschikbaar of kan de vrijwilliger een computerprobleem niet oplossen. Dan verwijst SeniorWeb het lid door naar een andere vorm van computerhulp of ondersteuning. Eventueel buiten SeniorWeb.
- PCHulp is beschikbaar voor natuurlijke personen die lid van SeniorWeb zijn. Rechtspersonen als bv’s, stichtingen en verenigingen hebben geen recht op PCHulp. PCHulp is niet beschikbaar voor digitale apparaten die (ook) voor zakelijke en andere niet-persoonlijke
doelen worden gebruikt.
- Leden die niet in Nederland wonen, kunnen geen gebruikmaken van PCHulp aan Huis, PCHulp per Telefoon en PCHulp op Afstand. Zij kunnen wel PCHulp via Internet en de phishingchecker gebruiken.
- PCHulp helpt niet bij problemen met programma’s en systemen die geen ondersteuning meer krijgen door de fabrikant. We kunnen wel adviseren en helpen bij een upgrade naar een ondersteunde versie.
- PCHulp biedt geen hulp bij vragen die ingaan tegen de wet of de voorwaarden van de softwareleverancier. We bieden geen hulp bij illegale programma’s of licenties uit het grijze circuit.
- SeniorWeb behandelt en beveiligt persoonlijke gegevens van leden zorgvuldig. SeniorWeb houdt zich aan de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit staat in het
privacybeleid
van de vereniging.
- PCHulp helpt niet bij de volgende problemen:
- reparaties aan computers of randapparatuur die kapot is gegaan. Onze vrijwilligers openen de computerkast niet. Hiervoor verwijzen we u naar een (gespecialiseerde) computerwinkel;
- bemiddeling bij problemen met uw leveranciers van digitale apparaten, internet en online services;
- levering van (nieuwe of gebruikte) digitale apparaten, onderdelen of programma’s;
- installatie van nieuwe internetpakketten van uw provider;
- gevolgen van hacking, phishing of ransomsoftware. Hierbij adviseren wij de leden om contact op te nemen met de politie - In geval van aansprakelijkheid van SeniorWeb vergoedt SeniorWeb een bedrag. Dat is maximaal net zoveel als de dagwaarde van het apparaat waar het om gaat. Dit recht op vergoeding bestaat niet bij opzet of grove schuld van het lid.
- Leden melden eventuele klachten over geleverde hulp, of het gedrag van een vrijwilliger, zo snel mogelijk aan SeniorWeb. Dit kan tot 14 dagen na uitvoering van de hulp. Het kan per brief,
of via het online contactformulier op de website van SeniorWeb. In voorkomende gevallen kan het zijn dat de vrijwilliger een klacht heeft over het lid. Hierover wordt altijd contact opgenomen
met het lid en hoor en wederhoor toegepast.
- Adviezen aan leden over het kopen van producten, zoals software en/of hardware is altijd vrijblijvend. Het maakt daarbij niet uit waar ze gekocht worden. SeniorWeb is nooit verantwoordelijk of aansprakelijk voor aangeschafte producten die toch niet aan de wensen voldoen. Het daadwerkelijk aanschaffen, vervoeren of ontvangen van het product is de verantwoordelijkheid van het lid zelf. Vrijwilligers mogen geen apparaten kopen voor leden of laten bezorgen bij leden.
Bereikbaarheid, indienen en afhandelen hulpvraag
- A. PCHulp per Telefoon is in principe elke werkdag bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. Als de PCHulp per telefoon gesloten is staat dit op de website vermeld. De hulp vindt direct plaats of de vrijwilligers verwijzen door
naar PCHulp op Afstand of PCHulp aan Huis.
B. Bij PCHulp via Internet is het mogelijk om 24 uur per dag en 7 dagen per week een vraag in te sturen. Vrijwilligers beantwoorden de vraag binnen een paar werkdagen. Op verdachte mails die het lid naar de SeniorWeb Phishingchecker stuurt, ontvangt diegene op z’n laatst de volgende werkdag een antwoord.
C. Een afspraak voor een PCHulp aan Huis- of computer-APK bezoek wordt binnen enkele werkdagen na aanvraag gemaakt. Dit hangt af van de beschikbaarheid van de vrijwilligers in de regio. Hiervoor wordt telefonisch contact opgenomen met het betreffende lid. Een lid kan één keer per jaar een computer-APK aanvragen.
2. Het lid zet zich zo goed mogelijk in om de vrijwilliger te ondersteunen in de uitvoering van de probleemoplossing. Dat wil zeggen dat het lid ervoor zorgt dat het probleem/de vraagstelling duidelijk is, de benodigde apparatuur, software, licentiecodes en wachtwoorden aanwezig zijn en dat de vrijwilliger in de gelegenheid wordt gesteld om het probleem op te lossen.
3. Het lid zorgt dat diens gegevens op de computer, tablet of smartphone veiligstelt. Tijdens de ondersteuning kunnen er gegevens verloren gaan. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij herstel van de computer met behulp van installatie- of herstelprogramma’s.
Het lid moet zelf gegevens, informatie en/of documenten of andere data beschermen. Het lid moet altijd zorgen voor een goede back-up. Dat wil zeggen een kopie van de data op de computer zoals foto’s en documenten, mails of contactpersonen. Die moet er zijn voordat de vrijwilliger hulp komt bieden. Zo kunnen er geen gegevens (onherstelbaar) verloren gaan en/of beschadigd raken als SeniorWeb hulp biedt. Het lid weet dit en is het ermee eens.
Kijk op onze site voor informatie hierover:
Windows 10: https://www.seniorweb.nl/artikel/windows-10-een-back-up-maken
Windows 11: https://www.seniorweb.nl/artikel/windows-11-een-back-up-maken
Back-ups algemeen: https://www.seniorweb.nl/artikel/automatische-back-up-maken
SeniorWeb maakt normaal geen back-up van hierboven genoemde gegevens van het lid. Een vrijwilliger kan dat eventueel doen als daarom specifiek gevraagd is in de hulpvraag. SeniorWeb is niet aansprakelijk voor schade van het lid als data verloren gaan of beschadigd raken. SeniorWeb is wél verantwoordelijk als er sprake is van opzet en/of grove schuld aan de kant van de organisatie.
Kosten
- Hulpaanvragen PCHulp via Internet zijn kosteloos.
- Voor PCHulp per Telefoon en PCHulp op Afstand betaalt het lid € 0,20 per minuut. Daarbij is er een starttarief van € 0,05, plus de gebruikelijke belkosten. Een gesprek kost maximaal € 10,-.
- Voor PCHulp aan Huis en voor computer-APK betaalt het lid € 5,60 per uur als onkostenvergoeding aan de vrijwilliger. Maximaal kost het € 25,- per bezoek. Het bedrag wordt per kwartier afgerond. Onder de zeven minuten is dat naar beneden, boven de zeven minuten naar boven. Er kunnen nog reiskosten bijkomen à € 0,23 voor iedere kilometer (per fiets of per auto). Dat geldt ook voor eventuele aantoonbare parkeerkosten en tolgelden. Ook kan het gaan om kosten van openbaar vervoer, tweede klas. Leden rekenen het aantal uren per keer direct af met de vrijwilliger. Voor voorbereidingstijd en reistijd gelden geen kosten. De wijze van betaling wordt afgesproken tussen het lid en de vrijwilliger. Betaling kan contant of eventueel per Tikkie/betaalverzoek. Tijdsinschattingen van SeniorWeb zijn alleen inschattingen. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Aanvullende voorwaarden PCHulp aan Huis en computer-APK
- Voordat een vrijwilliger voor PCHulp aan Huis of computer-APK (alleen voor Windows) langskomt, legt het lid de volgende informatie en zaken klaar, als het die heeft: inloggegevens met wachtwoord van het internet- en het e-mailaccount.
Vóór het bezoek stelt het lid belangrijke gegevens veilig, zie punt 3 onder ‘Bereikbaarheid, indienen en afhandelen hulpvraag’. - De PCHulp aan Huis-vrijwilliger bespreekt het digitale probleem vóór het bezoek telefonisch met het lid. Als het lid dat wil, geeft de vrijwilliger een globale inschatting van de te verwachten kosten. Dat is in lijn met de bedragen in punt 3 onder
‘Kosten’.
- Bij aankomst toont een vrijwilliger altijd ter legitimatie zijn SeniorWeb-pas. Op de pas staat een recente foto. Als de vrijwilliger de pas niet toont, kan het lid hierom vragen.
- Het lid en de vrijwilliger zorgen voor een schone en veilige werkomgeving. Hierbij gaat het om sociale veiligheid en praktische werkomstandigheden. Beide partijen mogen op elk moment het bezoek afbreken.
- PCHulp aan Huis vindt plaats bij het lid thuis. In bijzondere gevallen kan de vrijwilliger een Windows-computer, Mac of MacBook mee naar huis nemen. Dit kan nodig zijn bij bijvoorbeeld herinstallatie of ziekte van het lid. Dit gebeurt altijd in overleg
met het lid en wordt genoteerd in het systeem.
- Het meenemen van het apparaat door de vrijwilliger, voor bijvoorbeeld een installatie, is op eigen risico van het lid. Voor de tijd dat het apparaat bij de vrijwilliger is, gelden geen kosten. Er kunnen wel reiskosten bijkomen à € 0,23 voor iedere
kilometer (per fiets of per auto). Dat geldt ook voor eventuele aantoonbare parkeerkosten en tolgelden. Ook kan het gaan om kosten van openbaar vervoer, tweede klas.
- Voor de oplossing van sommige problemen kan het noodzakelijk zijn dat een vrijwilliger moet bellen met de (betaalde) helpdesk van de internetprovider. De kosten daarvan zijn voor rekening van het lid.
* Voor
apparaten met Windows, MacOS, iOS, Android, ChromeOS gelden in verband met
veiligheid alleen de versies die de fabrikant ondersteunt. Voor andere
apparaten probeert SeniorWeb leden te helpen. Mogelijk wijzen medewerkers leden
door. Ondersteuning voor Linux is niet mogelijk.
Januari 2025