Is het echt ABN AMRO aan de lijn?

Is die aardige persoon die u belt wel echt een medewerker van ABN AMRO? De nieuwe functie 'Gesprek Check' vertelt het.


Na ING komt nu ook ABN AMRO met een controlemogelijkheid om bankfraude tegen te gaan. Wie gebeld wordt door de bank, kan vragen om een ‘Gesprek Check’. De bankmedewerker stuurt dan een bericht naar de ABN AMRO-app of ABN AMRO Internet Bankieren. Dit bevestigt dat hij/zij echt een medewerker van de bank is.
Het werkt zo:
- Vraag de persoon aan de telefoon om te bevestigen dat hij/zij echt een medewerker is van ABN AMRO.
- De medewerker stuurt een bericht naar de app of de online bankomgeving van ABN AMRO.
- Ziet u het bericht verschijnen? Dit betekent dat u echt contact hebt met een bankmedewerker.
Krijgt u geen bericht binnen? Hang dan direct op! Bel daarna de alarmlijn van de bank.
Bankhelpdeskfraude
Ieder jaar worden veel mensen slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Daarbij doet een oplichter zich aan de telefoon voor als bankmedewerker. Volgens hem is er iets mis met de bankrekening en moet het geld naar een tijdelijke rekening. De oplichter vraagt allerlei persoonlijke informatie waarmee hij bij het geld kan.
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.