Uitcheck gemist? Geld terugvragen via Uitcheckgemist.nl
Artikel
Vergeten uit te checken in het OV? Vraag in een paar stappen uw geld terug via Uitcheckgemist.nl.

Uitcheck gemist
U komt thuis van een reis met het openbaar vervoer. Opeens bedenkt u: oeps, ik ben vergeten uit te checken. Of u kunt niet uitchecken, omdat de in- en uitcheckpalen op het station of in het vervoersmiddel zelf niet werken. Wie niet uitcheckt in het openbaar vervoer moet in veel gevallen het zogeheten instaptarief betalen. Dat kan oplopen tot twintig euro. Zo valt een ritje van een paar euro ineens flink duurder uit.
Geld terugvragen met anonieme kaart
Vraag het geld terug via de website Uitcheckgemist.nl. Dit kan tot 180 dagen na de rit. Let wel, de rit moet eerst worden geregistreerd. Dit kan tot veertien dagen na de reis duren. Wij doorlopen de stappen op een pc, maar het kan ook op een smartphone of tablet.
- Open de browser en surf naar Uitcheckgemist.nl
- Lees eventueel de uitleg van de website zelf door op Hoe werkt dit? te klikken. Klik op Ga verder om de uitleg weer te sluiten.
- Vul onder ‘Kaartnummer’ het kaartnummer van uw OV-chipkaart in.
- De meeste kaartnummers beginnen met '3528'. Daarom heeft de site het eerste vakje al voor u ingevuld.
- Selecteer onder ‘Geldig tot’ de datum waarop de kaart verloopt.
- Zet een vinkje voor Ik ben de rechtmatige houder van deze OV-chipkaart en geef toestemming voor het tonen van ritten waarbij ik niet heb uitgecheckt.
- Zet een vinkje voor Ik ben geen robot en voer de eventueel gegeven instructies uit.
- Klik op Volgende stap.
- Hebt u een persoonlijke OV-chipkaart? Vul dan uw geboortedatum in en klik op Volgende stap.
- Er verschijnt een overzicht waar de ritten staan waarvan geld teruggevraagd kan worden.
- Zet een vinkje voor Ik vraag saldo terug voor deze rit.
- Klik op Vraag saldo terug.
De website berekent de kosten van de reis. Zijn die lager dan het bedrag dat is afgeschreven? Dan krijgt u het te veel betaalde bedrag terug.
Vaker geld terugvragen
Vaker vergeten om uit te checken? Reizigers kunnen per vervoerder maximaal drie keer per half jaar geld terugvragen. Voor de NS geldt dat het maximaal drie keer per kalenderjaar kan. Wilt u vaker dan drie keer geld terugvragen bij de NS? Dan is dit alleen mogelijk via hun klantenservice.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meer over dit onderwerp
Waarschuwing gemiste check-uit OV-chipkaart
De meeste reizigers zijn wel bekend met de OV-chipkaart. Maar uitchecken na een reis kan je weleens vergeten. Stel daarom een e-mailalert in.
De OV-chipkaart
Met de OV-chipkaart reist u zonder losse kaartjes met de trein, tram, bus en metro door heel Nederland. Hoe werkt zo’n OV-kaart precies?
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.