Gegevens sorteren in Excel
Artikel.png)
Het rekenprogramma Excel kan de gegevens in een Excel-bestand sorteren. Handig wanneer u bijvoorbeeld een adreslijst wilt rangschikken op alfabet.
.png)

Waarom sorteren?
In een adreslijst hebt u bijvoorbeeld in de eerste rij, per kolom, de titels 'Voornaam', 'Achternaam', 'Geboortedatum', 'Adres', 'Postcode' en 'Plaats' opgenomen. Het document vult u steeds aan met nieuwe gegevens. Op een gegeven moment wordt dat onoverzichtelijk, tenzij u de rijen sorteert. Dat kan bijvoorbeeld op alfabet.
Gegevens sorteren
- Klik op een cel waar gegevens in staan. Bijvoorbeeld een achternaam of een geboortedatum. Het kan een willekeurig item zijn in de rij.
- Klik op het tabblad 'Start' op Sorteren en filteren.
- Klik op de gewenste sortering.
- Bevat de cel tekst dan kunt u kiezen uit 'Sorteren van A naar Z' of andersom.
- Bevat de cel een getal dan kunt u kiezen uit 'Sorteren van laag naar hoog' of andersom.
- Bevat de cel een datum dan kunt u kiezen uit 'Sorteren van oud naar nieuw' of andersom.
Excel sorteert de gegevens direct op bijvoorbeeld achternaam of geboortedatum.
Sorteren kan ook als volgt:
- Klik met de rechtermuisknop op een cel waar gegevens in staan.
- Klik op Sorteren > [de gewenste sorteeroptie].
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.