U bent hier: Home Tips & Uitleg Onderwerp Sociale media Artikel

Misleidende reclame melden

Artikel

Wie een reclame misleidend of beledigend vindt, kan het melden bij de Reclame Code Commissie. Dat kan online.

Niveau:
Eenvoudig
Waardering:
5,0 / 5 (1 stem)
Nynke Vermaat
Nynke Vermaat
Gewijzigd op 22 apr 2025

Wat doet de Reclame Code Commissie?

De Reclame Code Commissie zorgt dat bedrijven zich houden aan de regels voor advertenties. Die regels staan in de Nederlandse Reclame Code. De commissie bestaat uit vijf mensen. Zij beoordelen klachten en doen een uitspraak. Het kan een aantal maanden duren voordat er een uitspraak is. Benieuwd hoe dat allemaal gaat? Bekijk dan deze video.

Wat kun je melden bij de Reclame Code Commissie?

In Nederland moeten alle reclames: 

  1. Eerlijk en fatsoenlijk zijn
    Reclames mogen geen leugens vertellen. Je mag niet zeggen dat iets werkt als dat niet zo is. Er mogen ook geen grove woorden en rare of vieze dingen in voorkomen. Het moet duidelijk en begrijpelijk zijn, zodat je weet wat je krijgt.
  2. Niet gevaarlijk zijn
    Reclames mogen niks laten zien of zeggen wat gevaarlijk of schadelijk is voor de samenleving. Het mag geen chaos of slecht gedrag veroorzaken.
  3. Niet kwetsen of beschadigen 
    Je mag geen reclame maken die mensen verdrietig of boos maakt zonder reden. Ook mag je geen dingen aanprijzen die slecht zijn voor lichaam of geest, zoals tabak.
  4. Geen angst of bijgeloof gebruiken 
    Reclame mag mensen niet bang proberen te maken zodat ze iets kopen. Het moet je niet laten denken dat er iets ergs gebeurt als je het niet koopt.  
  5. Duidelijk laten zien dat het reclame is
    Je mag niet doen alsof iets gewoon een grappig filmpje of een gewoon verhaaltje is, terwijl het eigenlijk bedoeld is om iets te verkopen. 
  6. Niet agressief zijn 
    Reclame mag je niet onder druk zetten om iets te kopen. Bedreigen, onder druk zetten of lang/vaak aandringen mag dus niet. En misbruik maken van de goedgelovigheid van kinderen ook niet.

De regels gelden voor alle reclames. Het maakt niet uit of een reclame op tv, internet, een reclamebord of in een folder is. Als een reclame niet aan deze punten voldoet, dan kunt u een klacht indienen.

Klacht voorbereiden

Kan een reclame niet door de beugel? Probeer daar dan een kopie, foto of schermafbeelding van te maken. Daarmee kunt u precies doorgeven over welk bedrijf en welk product uw klacht gaat. En komt u de reclame tegen op het internet of sociale media? Klik er dan op. Kopieer de url en bewaar de link.

Reclame Code Commissie: klacht indienen

Als u een klacht indient, moet een reclame misschien aangepast worden. Of mag de reclame niet meer gebruikt worden. Stuur zo online een klacht in:

  • Ga naar het formulier voor klachten.
  • Klik op Klacht indienen
  • Klik op Persoon om aan te geven dat u namens uzelf een klacht opstuurt. 
  • Klik op Volgende stap
  • Een klacht indienen kan niet anoniem. Vul uw gegevens in, zoals uw naam, telefoonnummer en e-mailadres. ‘Naam bedrijf’ kunt u leeg laten. 
  • Klik op Volgende stap
  • Geef aan waar u de reclame hebt gezien. Klik erop. 
  • Vul eronder in wanneer u de reclame zag en hoe laat. 
  • Vul meer informatie over de reclame in. De vragen verschillen per reclame-uiting. Gekozen voor ‘online’? Vul dan bijvoorbeeld de link in van de website die de reclame maakt. En kies bij ‘Onderdeel’ bijvoorbeeld YouTube
  • Klik op Volgende stap
  • Er is ruimte om de klacht te beschrijven. Klik onder ‘Omschrijf uw klacht’ en typ waarom de reclame niet volgens de regels is. 
  • Klik onder ‘Wie is de adverteerder’ en typ de naam van de organisatie die de reclame maakt. 
  • Klik onder ‘Om welk product gaat het?’ en typ wat er in de reclame werd aangeprezen. 
  • Het is niet verplicht dit in te vullen. Maar hebt u een schermafbeelding, foto of kopie van de reclame? Klik dan op Bladeren
  • Navigeer naar de afbeelding, en klik op Open(en). 
  • Klik op Volgende stap
  • Controleer de ingevulde informatie. 
  • Zet een vinkje bij ‘Ik ga akkoord met.
  • Klik op Verzenden

De klacht wordt eerst doorgestuurd naar de adverteerder. Komen u en het bedrijf samen niet tot een oplossing? Dan gaat de klacht naar de Reclame Code Commissie.

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven