Google Drive-app downloaden en installeren op Windows

Artikel

Installeer de zogenaamde desktop-uploader van Google op de computer om gemakkelijk een back-up van bestanden te maken in de cloud. Het programma heet Google Drive.

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
5,0 / 5 (1 stem)
SeniorWeb
SeniorWeb
Gewijzigd op 12 jul 2024

Google Drive-app downloaden

  • Download het installatiebestand van de site van Google Drive.
  • Het installatiebestand wordt direct gedownload.
    • In Edge verschijnt de download bovenin. Klik als het downloaden klaar is op Bestand openen om de installatie te starten.
    • In Chrome staat de download onderin. Klik als het downloaden afgerond is op het bestand om de installatie te starten.
    • Klik in Firefox eerst op Bestand opslaan en dan op het blauwe pijltje rechts van de adresbalk. Open GoogleDriveSetup.exe.
  • Klik op Ja als het programma om toestemming vraagt om wijzigingen op de computer aan te brengen. Ziet u geen scherm waarin u op 'Ja' kunt klikken? Klik dan eerst op de Taakbalk taakbalk De balk helemaal onderaan het bureaublad van Windows. Het bevat pictogrammen van programma's, de startknop van Windows om het startmenu op te roepen en het zoekvlak. Helemaal rechts op de taakbalk vindt u het systeemvak. op het pictogram van een schild dat knippert. 

Drive-app installeren

  • Het downloaden en installeren van het programma start. Zet een vinkje bij Snelkoppeling voor app aan bureaublad toevoegen als u een snelkoppelingen voor Google Drive op het Bureaublad wilt. 
  • Wilt u snelkoppelingen naar Google Documenten (tekstverwerker), Spreadsheets (rekenprogramma zoals Excel) en Presentaties, behoud dan het vinkje bij Bureaubladsnelkoppelingen Google Documenten, Spreadsheets en Presentaties toevoegen. Haal het vinkje anders weg.
  • Klik op Installeren.
  • Klik als de installatie klaar is op Sluiten.

Inloggen met Google

Mensen hebben een Google-account nodig om de diensten te gebruiken. Houd de inloggegevens bij de hand.

  • Als het goed is opent het programma vanzelf. Zo niet klik dan op de Startknop > Google Drive.
  • Klik op Inloggen via browser.
  • Indien u op de computer al eens inlogde bij Google, staat uw account al vermeld. Klik erop. Is dit niet het geval, typ dan het e-mailadres, klik op Volgende, typ het bijbehorende wachtwoord en klik op Volgende.
  • Een aantal waarschuwingen komt in beeld. Klik eronder op Inloggen.
  • Klik eventueel op het kruisje van om het tabblad om het venster te sluiten.

Bestanden streamen of spiegelen

Google Drive heeft een speciale map op de computer, genaamd 'Google Drive (G:)'. Het programma heeft twee opties voor het back-uppen van bestanden: spiegelen of streamen. Bij spiegelen staan in de Drive-map op de computer precies dezelfde bestanden als in de cloudopslag. Bewerkt u een bestand uit deze map, dan wordt het online ook bijgewerkt zodra er internetverbinding is. De bestanden nemen ruimte in op de computer. Bij streamen werkt de Drive-map alleen als de computer verbonden is met internet. De bestanden nemen geen ruimte in op de computer.

Stel als volgt uw keuze in:

  • Klik op pijltje van het Systeemvak en vervolgens op het logo van Google Drive.

    Drive openen via Systeemvak

  • Klik op het pictogram van een tandwiel > Voorkeuren.
  • Klik links op Google Drive.
  • Een uitleg over streamen en spiegelen volgt. Klik op Ok.
  • Klik op Bestanden streamen of Bestanden spiegelen.
  • Klik op Locatie bevestigen > Opslaan als u koos voor 'Spiegelen'.
  • Klik indien nodig op Nu opnieuw opstarten of klik op het kruisje en sluit zo het venster.

Fotokwaliteit bepalen

Om ruimte te besparen kunt u foto's en video's in lagere kwaliteit opslaan.

  • Open Google Drive via het pictogram in het Systeemvak  Google Drive
  • Klik op het icoon van een tandwiel > Voorkeuren.
  • Klik rechtsboven op het pictogram ‘Instellingen’ Instellingen.
  • Klik onder ‘Google Foto's’ op Opslagbesparing.
  • Gebruikt u meerdere accounts? Scrol dan omlaag en doe hetzelfde bij het andere account.
  • Klik op Opslaan > Nu opnieuw opstarten.

USB of externe harde schijf back-uppen

Staan er belangrijke bestanden op een USB-stick USB-stick Geheugenstick. Extern opslagmedium voor computerbestanden. Met een USB-stick kan men via de USB-poort van een computer tekstdocumenten, foto's, muziek en dergelijke kopiëren en meenemen, zodat ze ook op andere computers te gebruiken zijn. of externe harde schijf? Verbind het opslagmedium met de computer en maak ook hiervan een (automatische) back-up in Google Drive.

  • Verbind het opslagmedium met de computer zoals u gewend bent.
  • Vanzelf vraagt Google Drive of u het apparaat wilt back-uppen. Deze melding blijft maar kort in beeld. Klik op Apparaat toevoegen.
  • Kies hoe de back-up gemaakt moet worden: bij Google Drive of bij Google Foto's. Bij dit laatste wordt alleen van de foto's en video's een back-up gemaakt. De bestanden komen niet in de speciale Drive-map, maar zijn wel in de app Google Foto's te zien.
  • Klik op Opslaan.

De bestanden worden gekopieerd. Dit kan even duren. Google Drive onthoudt het opslagmedium en een volgende keer wordt de back-up automatisch bijgewerkt. U vindt de bestanden terug in de map Google Drive (G:) > Andere apparaten.

Meerdere Google-accounts aanmelden

Mensen kunnen meerdere Google-accounts koppelen aan het programma. Zo is er meer opslagruimte voor back-ups (want elk account krijgt 15 GB gratis). Google Drive voorkomt dat dingen dubbel geback-upt worden. U krijgt daar melding van.

  • Open Google Drive via het pictogram in het Systeemvak  Google Drive
  • Klik rechtsboven op het pictogram van een tandwiel > Voorkeuren.
  • Klik rechtsboven op de cirkel met een poppetje of uw foto erin > Nog een account toevoegen.
  • Het inlogscherm opent in de browser. Klik op het toe te voegen account. Staat het account er niet bij? Klik dan op Een ander account gebruiken en typ het e-mailadres.
  • Typ indien gevraagd het bijbehorende wachtwoord.
  • Klik op Inloggen.

De Verkenner krijgt een tweede speciale map. Die heet ook ‘Mijn Drive’, maar dan met het e-mailadres erachter.

Back-up maken met Drive

Beheer de online opslagruimte vanuit de Google Drive-map op de computer. De map van Drive werkt hetzelfde als elke andere map op de computer. Verplaats bestanden, mappen en foto's naar de map Mijn Drive. Alles wat daar in staat wordt automatisch gekopieerd naar de cloud. 

Lees voor verdere uitleg het artikel 'Werken met Google Drive op Windows 10'. 

Account ontkoppelen

Ontkoppel een account om bestanden en mappen niet langer te synchroniseren . synchroniseren Gelijk zetten of gelijk laten lopen.  De term 'synchroniseren' wordt in verschillende contexten gebruikt. Bijvoorbeeld: Synchroniseren van een e-reader met een computer: de boeken op de PC kopiëren naar de e-reader.
Synchroniseren van twee mappen: gegevens van de ene (geüpdatete) map naar de andere (verouderde) map overzetten, zodat in beide mappen dezelfde (nieuwe) gegevens staan. Denk bijvoorbeeld aan een map in de cloud en dezelfde map op de computer.
Synchroniseren van audio en video in een film zodat ze gelijk lopen.
De reeds gemaakte back-up blijft bestaan in de cloud en in de speciale Mijn Drive-map, maar wijzigingen worden niet meer gekopieerd.

  • Open Google Drive via het pictogram in het Systeemvak  Google Drive.
  • Klik op het icoon van een tandwiel > Voorkeuren.
  • Klik rechtsboven op het pictogram ‘Instellingen’ Instellingen.
  • Klik achter het te verwijderen account op Account ontkoppelen.
  • Klik op Ontkoppelen.
Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven