Dit kunt u allemaal met DigiD doen
Artikel
Met DigiD kunt u meer dan uw belastingaangifte indienen. Bekijk er uw pensioen mee, regel zorgzaken of doe aangifte bij de politie.

DigiD aanvragen en gebruiken
Voordat u DigiD kunt gebruiken moet u het identificatiemiddel eerst aanvragen. Daarna moet u uw DigiD activeren met een brief die u thuisgestuurd krijgt. Het is verstandig om uw DigiD daarna extra te beveiligen met sms-controle of de DigiD app.
Toeslagen regelen
Op Toeslagen.nl kunt u een overzicht raadplegen van uw toeslagen. Hier staat welke toeslagen u gebruikt en welke gegevens van u bekend zijn. U kunt op Toeslagen.nl ook toeslagen wijzigen of aanvragen.
Belastingaangifte
Bij de Belastingdienst doet u met uw DigiD aangifte inkomstenbelasting. Tegen de tijd van de belastingaangifte besteden we veel aandacht hieraan. U kunt ook informatie vinden in onze wegwijzer.
Aangifte doen bij de politie
Bij internetoplichting, vernieling en andere onfrisse praktijken is het goed om aangifte te doen bij de politie. Dat kan tegenwoordig ook online. Later kunt u online uw aangifte eventueel aanvullen en volgen wat ermee gebeurt.
Pensioen bekijken en aanvragen
Wanneer uw pensioen nog niet is ingegaan, kunt u op Mijnpensioenoverzicht.nl inzien hoeveel pensioen u hebt opgebouwd. Stichting Pensioenregister verzorgt de website Mijnpensioenoverzicht.nl. Die stichting is opgericht door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en alle Nederlandse pensioenuitvoerders.
Iedere Nederlander kan inloggen met zijn of haar DigiD. Daarna ziet u welke bedragen op u liggen te wachten. Dit ziet u bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) die de AOW uitkeert en bij pensioenfondsen en verzekeraars waar u pensioen hebt opgebouwd. Ook ziet u wat uw nabestaanden krijgen als u overlijdt. AOW en pensioen dat u al ontvangt, wordt niet getoond. Ook laat deze website niet zien wat u zelf voor uw oude dag hebt geregeld. Wel is het mogelijk om AOW aan te vragen bij de SVB met uw DigiD.
MijnOverheid
Veel overheidszaken zijn digitaal te regelen en in te zien. Een centraal punt hierin is 'MijnOverheid'. Op de website Mijn.overheid.nl ziet u hoe u geregistreerd bent bij de verschillende overheidsinstanties. Volg bijvoorbeeld hoe het ervoor staat met de vergunning voor een dakkapel of een aanvraag van een uitkering. Ook krijgt u via MijnOverheid berichten van overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst. Deze komen binnen in de zogeheten Berichtenbox.
Zorgdeclaraties indienen
Grote zorgverzekeraars maken het mogelijk om via hun website zorgnota's te declareren. Het is heel gebruikelijk dat hierbij uw DigiD als inlog geldt. Groot voordeel van het online declareren is de snellere verwerking. Bovendien is er zo een handig online overzicht van uw declaraties en bespaart u geld voor een postzegel.
Om papieren nota's te kunnen indienen, hebt u wel een scanner of fototoestel (bijvoorbeeld de camera van uw smartphone of tablet) nodig. Het belangrijkste is dat u een goed leesbare, digitale kopie van de nota kunt maken.
Aanmelden als donor
In het donorregister helpt DigiD bij het vastleggen van uw keuze wat betreft orgaandonatie. Dit kan via een online formulier op www.donorregister.nl. Daarnaast kunt u uw registratie inzien en eventueel wijzigen.
Zaken regelen met de gemeente
Het is mogelijk om bij de gemeente iets te regelen via identificatie met DigiD. Denk aan het aanvragen van een nieuw paspoort, het aanvragen van een parkeervergunning of een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Niet alle gemeenten bieden dezelfde mogelijkheden aan. Andere zaken die u online, met DigiD, kunt regelen zijn o.a. een verhuizing doorgeven, belastingzaken of een taxatierapport raadplegen.
Medische gegevens koppelen
Als u voor een spoedgeval bij een onbekende arts of apotheker terechtkomt, is het belangrijk dat die uw medische gegevens kan inzien. Huisartsen, apotheken en ziekenhuizen maken daarvoor gebruik van het Landelijk Schakelpunt (LSP). Dit is een netwerk waar uw eigen huisarts en apotheek uw medische gegevens aan elkaar doorgeven. Ook kunnen andere zorgverleners medische hier gegevens opvragen. Om uw medische gegevens te koppelen aan het LSP en zo beschikbaar te maken voor zorgverleners, moet u eerst toestemming geven. Dat kan met DigiD via de persoonlijke omgeving van de website volgjezorg.nl.
Medisch dossier
In steeds meer ziekenhuizen maakt u met DigiD online afspraken. Sommige ziekenhuizen gaan nog een stap verder en bieden bijvoorbeeld ook vragenlijsten en folders aan ter voorbereiding op een ziekenhuisbezoek. Soms kunnen patiënten via internet zelfs hun medisch dossier inzien. Vraag uw eigen ziekenhuis naar de mogelijkheden.
En nog veel meer
Talloze overheidsorganisaties werken inmiddels met DigiD. Niet alleen de instellingen in dit artikel, maar ook ministeries, het CBR en het UWV werken met DigiD. Meer over aangesloten organisaties en het DigiD zelf, vindt u op DigiD.nl.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meer over dit onderwerp
AOW aanvragen
AOW aanvragen met DigiD gaat eenvoudig op de website van de Sociale Verzekeringsbank. Lees hoe u online AOW aanvraagt.
DigiD aanvragen
Veel overheidszaken regelt u via internet. DigiD is daarvoor het digitale paspoort. U moet zelf DigiD aanvragen en activeren.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.