Digitale handtekening zetten, hoe werkt dat?
Artikel
Ook een digitaal document moet je soms ondertekenen. Hoe zet je een digitale handtekening?


Digitale handtekening
Een document ondertekenen kan ook digitaal. Bijvoorbeeld als een handtekening zetten niet op locatie of via de post kan. Maak een foto van de handtekening en voeg die in. Of zet de handtekening met de computermuis of via een tablet of touchscreen.
Handtekening in pdf zetten
Moet u een pdf-document ondertekenen? In Adobe Acrobat Reader kan dat. Zet een handtekening zo:
- Open het pdf-document dat u wilt ondertekenen.
- Klik in de werkbalk op Ondertekenen.
- Klik in de zijbalk onder 'Zelf invullen en ondertekenen' op Handtekening toevoegen.
- Bij de eerste keer ondertekenen zijn er drie opties: 'Typen', 'Tekenen' en 'Afbeelding'. Klik bovenin op Tekenen.
- Maak uw handtekening met de linkermuisknop of het touchpad ingedrukt. Of teken met uw vingers op het aanraakscherm.
- Klik op Wissen als u het opnieuw wilt proberen.
- Klik op Toepassen.
- Op de plaats van de muisaanwijzer staat uw handtekening. Ga naar de juiste plek in het document en klik op die plek.
- De grootte aanpassen? Klik op de blauwe cirkel, houd ingedrukt en pas de grootte aan.
- Verplaatsen kan ook: klik dan midden in de afbeelding en sleep.
- De handtekening toch verwijderen? Klik zo nodig eerst op de handtekening en klik daarna op het pictogram van een prullenbak.
De volgende keer als u een handtekening wilt plaatsen, klikt u meteen op het venster met uw handtekening. U hoeft dus niet elke keer de handtekening opnieuw te schrijven.
Handtekening zetten in Word
Digitale ID's helpen uw identiteit vast te stellen en worden gebruikt om belangrijke documenten elektronisch te ondertekenen, zoals belastingformulieren. In een Word-document gaat dit via een handtekeningregel. Ondertekenen van een formulier werkt dan zo:
- Dubbelklik op de handtekeningregel (het vak waar de handtekening moet komen).
- U kunt op drie verschillende manieren ondertekenen. Via het toetsenbord, met een afbeelding of via een touchscreen.
- Zet in het veld naast de X uw handtekening via een touchscreen of typ uw naam. Klik op Ondertekenen.
- Klik op Ondertekenen.
U ontvangt een melding dat de handtekening is opgeslagen. Nu kunt u het bestand niet meer bewerken. Toch iets bewerken? Dat kan alleen door de handtekening helemaal te verwijderen en opnieuw te zetten.
- Klik in de gele balk op Toch bewerken.
- Klik bij ‘Wilt u doorgaan’ op Ja.
- Pas het document naar wens aan, en teken het document opnieuw.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meer over dit onderwerp
Tweestapsverificatie bij een Microsoft-account
Voeg met tweestapsverificatie extra beveiliging aan een account toe. Hoe werkt dat bij Microsoft?
Wachtwoorden, betaalmethoden en adressen opslaan in Chrome
Chrome is meer dan een venster op de online wereld. Ook kan het wachtwoorden, betaalmethoden en adressen voor u onthouden en invullen.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.