Beginnen met LibreOffice op Mac
Artikel
LibreOffice is een gratis softwarepakket met onder andere een tekstverwerkings- en rekenprogramma.


LibreOffice Mac
Veel gebruikers van een Windows-computer werken met de programma's van Microsoft Office, zoals Word en Excel. Dat softwarepakket is ook beschikbaar op een Mac. Een handig en bekend pakket, maar wel tegen betaling. Een gratis softwarepakket is LibreOffice. Het bevat onder andere programma's voor tekstverwerken en rekenbladen. LibreOffice is ook voor Windows-computers beschikbaar.
LibreOffice downloaden
In dit artikel ligt de focus op hoe de verschillende programma's van LibreOffice werken. Lees in het artikel 'LibreOffice downloaden op Mac' hoe LibreOffice gratis is te downloaden.
Programma’s
In het softwarepakket LibreOffice zitten zes programma's. Deze hebben heel veel mogelijkheden.
- 'Writer Document' voor tekstdocumenten en HTML-documenten (vergelijkbaar met Microsoft Word),
- 'Calc Spreadsheet' voor werkbladen (spreadsheets, vergelijkbaar met Microsoft Excel),
- 'Impress Presentation' voor presentaties (vergelijkbaar met Microsoft PowerPoint),
- 'Draw Drawing' voor tekeningen (vectorgrafiek),
- 'Math Formula' voor formules.
- 'Base Database' voor databases (vergelijkbaar met Microsoft Access),
Programma openen
Volg onderstaande stappen om een van de programma's te openen:
- Klik op het dock op de Finder (lachende gezichtje).
- Klik op Apps.
- Dubbelklik op LibreOffice.app.
- Dubbelklik links op het gewenste programma.
- Bij de meeste programma's van LibreOffice opent ook gelijk een nieuw document.
Menubalk en werkbladen
Ondanks dat elk programma beschikt over andere mogelijkheden, zijn er ook veel overeenkomsten tussen de programma's. De programma's zien er vergelijkbaar uit. Bovenaan staat de menubalk. Alle mogelijke opdrachten van het programma zitten daarin verborgen. Klik op een menu-item om alle onderliggende opdrachten te zien.
Onder de menubalk staan in de programma's ook nog werkbladen. Dit zijn eigenlijk een soort snelkoppelingen naar opdrachten die ook in de menubalk zijn te vinden. De eerste balk is een standaardbalk met in bijna elk programma dezelfde pictogrammen. Een voorbeeld is de knop voor het opslaan van een document. Daaronder staat nog een werkbalk met relevante hulpmiddelen, zoals het opmaken van tekst in Writer. Deze balk verschilt per programma.
Tekstopmaak
Na het openen van Writer (Tekstdocument) kan gelijk begonnen worden met het typen van een tekst. In Calc (Werkblad) klikt u eerst in een cel om daarna tekst of cijfers in te vullen. Deze tekst is vervolgens op te maken.
- Selecteer de op te maken tekst. Sleep daarvoor met de muis over het deel dat u wilt selecteren, terwijl u de linkermuisknop ingedrukt houdt. Bij Calc klikt u eerst dubbel in de cel. Daarna kunt u de tekst selecteren op dezelfde manier.
- Klik op de opmaakfunctie van toepassing.
- Lettertype
: klik op het pijltje en selecteer een lettertype.
- Lettergrootte
: klik op het pijltje en selecteer de lettergrootte.
- Vet maken
- Cursief maken
- Onderstrepen
- Tekstkleur aanpassen
- Lettertype
Het resultaat is direct zichtbaar.
Instellingen opslaan
Bestanden hebben een extensie. Dat geeft aan wat voor een soort bestand het is en welke programma's het bestand kunnen openen. LibreOffice slaat alle documenten standaard op in de indeling OpenDocument (ODF). Dat is een standaardindeling die meerdere programma's gebruiken, waaronder Microsoft Office. Toch kan het zijn dat u, of iemand met wie u een document deelt, liever een Microsoft-indeling heeft. Dan weet u zeker dat er geen problemen zijn met het uitwisselen van bestanden met Office-gebruikers. Pas in dat geval de instellingen van LibreOffice aan.
- Open LibreOffice.
- Klik boven in de menubalk op LibreOffice.
- Klik op Voorkeuren.
- Dubbelklik op Laden/Opslaan om het uitklapmenu te openen.
- Klik op Algemeen.
- Klik in het rechtervenster achter 'Documenttype' op het uitklapmenu.
- Klik op het soort document dat u wilt instellen. Wij klikken op Tekstdocument (Writer).
- Klik achter 'Altijd opslaan als' op het uitklapmenu en klik op Word 2010-365-document (*docx).
- Klik op Ok.
Document opslaan
Om een bestand op te slaan doet u het volgende:
- Klik in de menubalk op Bestand.
- Klik op Opslaan.
- De eerste keer vraagt LibreOffice of het toegang mag hebben tot bestanden. Klik op Ok.
- Achter 'Bewaar als' staat de tekst 'Geen titel 1' geselecteerd. U kunt meteen beginnen met het typen van een nieuwe bestandsnaam. Let op dat alle documenten verschillende namen krijgen. Bestanden met dezelfde naam worden overschreven.
- Navigeer naar de gewenste plek om het document op te slaan. Klik hiervoor achter 'Locatie:' op het uitklapmenu.
- Klik op Bewaar.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meer over dit onderwerp
Mappen en bestanden ordenen op de Mac
Krabt u zich regelmatig achter de oren, omdat u op de Mac het juiste bestand niet kunt vinden? Tijd om uw mappen en bestanden te ordenen!
Accenttekens typen op Mac
Accenten en trema's voeg je op de Mac eenvoudig in. Gewoon via het toetsenbord.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.