Een ander e-mailadres, wat is belangrijk?
Artikel
Laat bekenden en instanties op tijd weten dat het e-mailadres verandert.

Een nieuw e-mailadres
Veel mensen gebruiken het e-mailadres dat ze kregen van de provider . provider Andere benaming voor internetaanbieder of telefoonmaatschappij. Vaak is dat het bedrijf dat ook de tv-aansluiting verzorgt. Soms is het handig te wisselen van provider, bijvoorbeeld bij een goedkoper contract. Let op: in dat geval verandert ook het e-mailadres. Dat kunt u niet meenemen naar een nieuwe aanbieder. Geef uw nieuwe e-mailadres door aan uw contacten en belangrijke (overheids)instanties. Wisselen van provider zonder verplicht nieuw e-mailadres kan wel. Maak daarvoor een account aan bij Gmail of Outlook.com. Die staan los van de providers. Een mailadres bij een van die aanbieders gaat uw hele leven mee.
Bekenden op de hoogte brengen
Verandert het e-mailadres, laat dat dan iedereen weten. Het makkelijkst gaat dat in een bericht naar uw hele adresboek. Plaats wel alle adressen in het BCC-vak. Dan zijn de e-mailadressen niet zichtbaar voor alle ontvangers. Wel zo fijn voor de privacy van de contacten.
Instanties
Behalve vrienden en bekenden zijn er tal van instanties die het oude mailadres gebruiken. U moet dat zelf aanpassen in het account account Engelse term voor 'rekening' of 'abonnement'. Een account is op internet een combinatie van een gebruikersnaam en wachtwoord waarmee u toegang tot een bepaalde afgeschermde dienst krijgt. U kunt bijvoorbeeld een webmailaccount hebben of een account bij een webwinkel. Een abonnement bij een internetprovider wordt ook een account genoemd. Naast de gebruikersnaam en het wachtwoord bevat een account vaak andere informatie over de gebruiker, zoals naam en adres. bij zo'n instantie. Maak een lijstje van alle belangrijke organisaties. Denk aan DigiD, de Belastingdienst, maar ook aan SeniorWeb, de ANWB, uw energieleverancier, zorgverzekeraar en huisarts.
Nieuwsbrieven
Pas ook het e-mailadres aan bij de nieuwsbrieven van SeniorWeb of andere instanties. Anders ontvangt u die na verloop van tijd niet meer.
Wijzig uw e-mailadres bij SeniorWeb als volgt:
- SeniorWeb-leden wijzigen hun e-mailadres via Mijn SeniorWeb of via de link E-mailadres wijzigen in de nieuwsbrief zelf.
- Niet-leden wijzigen hun e-mailadres via de link E-mailadres wijzigen in de nieuwsbrief zelf.
Mail laten doorsturen
Bij sommige providers blijft een e-mailadres na opzegging nog een paar maanden actief. Informeer hiernaar bij de provider. Laat alle e-mails die nog binnenkomen automatisch doorsturen naar het nieuwe adres. Hoe dat werkt, staat op de website van de provider.
Automatisch antwoord
Stel een automatisch antwoord in als uw e-mailadres nog een paar maanden bij de oude provider bestaat. Meld dat het e-mailadres oud is en over een tijdje niet meer werkt. Noem het nieuwe adres. Hoe u een automatisch antwoord instelt, staat op de website van de oude provider.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meer over dit onderwerp
De populairste mailprogramma’s
Hoe bekijk je je mail het liefst? Met een programma op de computer of via de website van een webmaildienst?
E-mail overzichtelijk en opgeruimd
Als uw Postvak IN behoorlijk vol raakt, is een mailtje terugvinden als zoeken naar de spreekwoordelijke naald in een hooiberg. Lees in dit artikel hoe u uw postvak overzichtelijk houdt.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.