Officiële brief aangetekend mailen
Artikel
Wie wil bewijzen dat een brief verstuurd is, moet die aangetekend opsturen. Dat kan ook digitaal via e-mail.


Waarom aangetekende mail versturen?
Is er bewijs nodig van verzending en ontvangst van een brief of mail? Verstuur die dan aangetekend. Zo weet de verzender zeker of de (digitale) post is aangekomen. Dat kan belangrijk zijn bij bijvoorbeeld juridische documenten, contracten of andere belangrijke informatie. Aangetekend mailen lijkt op een aangetekende brief sturen, maar dan digitaal. Naar het postkantoor hoeft niet meer.
Hoe werkt aangetekend mailen?
Aangetekend mailen kan via PostNL in samenwerking met het bedrijf Aangetekend Mailen. Op de website van PostNL verstuurt u de mail en betaalt u voor aangetekend verzenden.
Na het versturen komt de aangetekende mail op de server . server Computer die diensten verleent aan andere computers. Servers kunnen verschillende diensten verlenen, bijvoorbeeld webadressen uitdelen (domeinnaamserver), webpagina's beschikbaar stellen (webserver), e-mails verzenden (mailserver), bestanden opslaan (fileserver) of gegevens bewaren (databaseserver). Daar wordt de e-mail beveiligd. De ontvanger krijgt eerst een e-mail met de vraag om de aangetekende mail te accepteren. Als hij dat doet moet hij zich identificeren. Pas daarna krijgt de ontvanger de aangetekende mail. Weigert de ontvanger of reageert hij niet? Die informatie wordt verzameld. De verzender krijgt vervolgens alle informatie over het versturen en wel of niet ontvangen.
Hoe kan ik mail aangetekend versturen?
Aangetekend mailen kan via PostNL. Dat kost 5,45 euro per mail. Bijlages toevoegen kan, maar tot een bestandsgrootte van 10 MB (in totaal). Dat is minder dan bij een normale mail.
- Ga naar deze pagina van PostNL.
- Klik op Verstuur direct.
- Tijd om de gegevens in te vullen. Klik bovenaan op Kies bank en klik op de bank waarmee u straks betaalt.
- Vul de e-mailadressen van uzelf en de ontvanger in.
- Klik onder ‘Onderwerp’ een typ waarover het bericht gaat.
- Klik onder ‘Bericht’ en typ (of plak) de tekst die u wilt versturen.
- Klik om een bijlage toe te voegen onder het bericht op Bijlage toevoegen.
- Navigeer naar de bestanden die u wilt toevoegen.
- Klik op een bestand. Wilt u meerdere bestanden toevoegen? Houd de Ctrl- of Cmd-toets ingedrukt en klik op de bestanden.
- Klik op Openen. Als een bestand te groot is kan op ‘Openen’ klikken niet.
- Als meerdere bestanden samen te groot zijn, komt er een melding onder de bijlagen te staan. Klik dan achter een bijlage op het kruisje om die te verwijderen.
- Klik onder 'Privacy’ op het vierkantje voor ‘Ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden en het Privacybeleid’.
- Klik op Ga naar de volgende stap.
- Controleer alles wat u hebt ingevuld. Klopt het? Klik op Bevestig.
- U moet zich identificeren. Dat gaat via de bank, door middel van iDIN. Klik op Naar identificeren.
- Het verschilt per bank wat de volgende stappen zijn. Open de bankieren-app of website en log daar in. Geef toestemming als de bank vraagt of het uw gegevens mag delen met Aangetekend B.V.
- In beeld komt welke gegevens het bedrijf ontvangt. Klik op Volgende.
- Bevestig door de QR-code te scannen met de bankieren-app en geef nogmaals toestemming.
- Dan volgt het betalen. Klik op Naar betaling.
- Een QR-code van iDEAL komt in beeld. Scan die met de Camera-app op uw smartphone. Of klik aan de rechterkant op Kies je bank om te betalen via internetbankieren.
- Het verschilt per bank wat de stappen zijn voor het betalen. Doe dit zoals u gewend bent.
Als de betaling gelukt is wordt de aangetekende mail direct verstuurd. De verzender krijgt een mail met een bonnetje van de betaling. En een kopie van de aangetekende mail. De ontvanger krijgt een mail waarin hij kan kiezen om de aangetekende mail te accepteren of weigeren.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meer over dit onderwerp
Veilig en gemakkelijk inloggen met iDIN
IDIN gebruikt de iDEAL-methode om in te loggen. Er zijn dus geen wachtwoorden meer nodig. Handig én veilig.
Bevestig online betaling via QR-code
Bent u online aan het winkelen en wilt u afrekenen via iDEAL? Bevestig de betaling snel door het scannen van een QR-code met de app van de bank.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.