Menu Zoek
 - MijnOverheid activeren

MijnOverheid activeren

De overheid gaat over van papieren communicatie (brieven) naar digitale communicatie. Een centraal punt in die digitale communicatie is het onderdeel 'MijnOverheid'. Op de website Mijn.overheid.nl staat in een beveiligde omgeving hoe u geregistreerd bent bij de overheid en bekijkt u lopende zaken bij (steeds meer) overheidsinstanties. Volg daar bijvoorbeeld hoe het ervoor staat met de vergunning voor een dakkapel of een aanvraag van een uitkering. Ook krijgt u via MijnOverheid berichten van overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Hebt u MijnOverheid al geactiveerd? Sla dit onderdeel dan over. Klik hierboven op het tabblad Berichtenbox om door te gaan naar de volgende stap.

MijnOverheid activeren

Voordat u bij de gegevens op MijnOverheid kunt, moet u uw account activeren. Doe dit met uw persoonlijke DigiD. Hebt u dit al eens gedaan, dan kunt u direct inloggen. Sla het activeren dan over.

Activeer het account voor MijnOverheid als volgt:

  • Surf naar https://mijn.overheid.nl/
  • Klik eventueel op Ik ben nieuw om meer informatie te lezen voor nieuwkomers.
  • Klik op Inloggen met DigiD.
  • Klik op Met gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Log in met DigiD. Vul hiervoor uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord in.
  • Klik op Inloggen.
  • Als u hebt ingesteld dat u altijd wilt inloggen met een sms-code, krijgt u nu een sms. Vul de code in het scherm in en klik op Volgende.
  • U ziet het welkomstvenster van MijnOverheid. Klik op Verder om MijnOverheid te activeren.
  • Typ uw e-mailadres in het veld onder 'Uw e-mailadres'.
  • Klik op Verder.
  • Om te controleren of het e-mailadres correct is, ontvangt u een e-mail met een verificatiecode van vijf letters. Open de e-mail en noteer de code. Let op: sluit het venster waarin u bezig bent om MijnOverheid te activeren, niet!
  • Klik in het venster van MijnOverheid.nl in het veld onder 'Verificatiecode'. Vul de code die u via de mail hebt ontvangen in. Deze code is hoofdlettergevoelig.
  • Klik op Activeer account.
  • U ziet nu de melding dat uw account is geactiveerd. Klik op Verder.
  • Selecteer nu de organisaties waarvan u de post voortaan digitaal wilt ontvangen. Let goed op want u krijgt van deze organisaties dan geen papieren brieven meer! Een uitzondering hierop vormen de Belastingdienst en de SVB: zij sturen zowel digitale post als papieren brieven. Selecteren kan op twee manieren. Alle organisaties in één keer door een vinkje te plaatsen naast '(De)selecteer alle organisaties'. Of per organisatie door te klikken op het pijltje naast bijvoorbeeld 'Landelijke organisaties' en per organisatie een vinkje te zetten. Het vinkje geeft aan dat u van de genoemde organisatie digitale post ontvangt in uw Berichtenbox.
  • Hebt u alle organisaties geselecteerd, klik dan op Opslaan.
  • MijnOverheid kan u een herinnering per e-mail sturen wanneer u nieuwe digitale post niet binnen drie weken hebt geopend. Maar u dient daar toestemming voor te geven. Klik op de rode schuif 'UIT' om toestemming te geven. De kleur verandert in groen en op de schuif staat nu 'AAN'.
  • Klik op Opslaan.

Uw account is geactiveerd en u ontvangt post in de Berichtenbox.

Volgende onderdeel

Ga verder naar uitleg over de Berichtenbox.

Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.