Wel of geen mailadres van de provider?
Met een internetabonnement van een provider als Ziggo, T-Mobile of KPN kunnen gebruikers eigen e-mailadressen aanmaken. Is dat handig of niet?
E-mailadres(sen) van de provider
Providers bieden bij een vast internetabonnement standaard de mogelijkheid een of meerdere e-mailadressen aan te maken. Zoals pietjepuk123@ziggo.nl of janklaassen123@kpnmail.nl. Klanten zijn niet verplicht zo'n adres te gebruiken. Wie blij is met een Gmail- of Outlook.com-adres kan dit gewoon blijven gebruiken.
Wat zijn de voordelen en nadelen van providermail?
Voordelen provider mail
- Gemak
Meestal is er al een standaardadres aangemaakt door de provider. De gebruiker kan er direct mee aan de slag. En andere adressen zijn snel gemaakt. - Helpdesk
Als er wat is, springt de helpdesk bij. - Geen reclame
Mailadressen van de provider zijn strikt privé. Google en Microsoft willen nog weleens reclame plaatsen in hun maildiensten. Sommige gebruikers vinden dat vervelend.
Nadelen provider mail
- Afhankelijk van abonnement
Stopt het abonnement, dan stoppen ook de mailadressen van de provider. Wie van aanbieder wisselt moet opnieuw adressen aanmaken. En alle kennissen, vrienden en instanties daarover inlichten. Een Gmail- of Outlook.com-adres is voor het leven. - Mailarchief
Een probleem dat samenhangt met het bovengenoemde. Zeg het abonnement van de provider op en je zult je mailarchief over moeten hevelen. Want het account houdt op te bestaan. - Soms problemen over de grens
Met mail van de provider loop je in het buitenland soms tegen problemen aan. Mail komt wel binnen, maar kan niet verzonden worden. Gmail en Outlook.com kennen deze problemen niet.
Alternatieven voor provider mail
Overweeg of u het e-mailadres van de provider wilt (blijven) gebruiken. Dat hoeft natuurlijk niet. Gratis webmaildiensten als Gmail van Google en Outlook.com van Microsoft hebben als belangrijk voordeel dat het adres permanent is. Ze zijn via elke browser te openen en in alle e-mailprogramma's in te stellen.