Menu Zoek

Internetbankieren met ABN AMRO

Internetbankieren ABN Amro
ABN Amro biedt internetbankieren aan aan de klanten. U leest in dit artikel hoe u de belangrijkste handelingen uitvoert, zoals uw bij- en afschrijvingen bekijken en een overboeking doen. Verder leest u wat u nog meer kunt doen met internetbankieren bij de ABN.

Wilt u starten met internetbankieren bij de ABN AMRO, dan kunt u dit aanvragen via de website van ABN AMRO. U kunt ook bellen met de Klantenservice (0900-00 24, € 0,10 per minuut) of naar een ABN AMRO-kantoor gaan. Na het aanvragen, ontvangt u het contract ter ondertekening. Als u dit contract ondertekent en terugstuurt, krijgt u ongeveer twee werkdagen later de zogenaamde 'e.dentifier' (paslezer) thuisgestuurd. Vanaf dat moment kunt u aan de slag met internetbankieren.

Om te kunnen internetbankieren bij de ABN AMRO, hebt u een e.dentifier nodig. Dit is een apparaatje dat uw bankpas leest, wanneer u de pas erin schuift. Na het invoeren van uw pincode in de e.dentifier, krijgt u een code die u op de internetbankier-website kunt invoeren. Zo logt u in op de website en krijgt u toegang tot uw rekening(en).

Er zijn twee versies van de e.dentifier. Met de e.dentifier1 moet u zelf de codes intoetsen op de e.dentifier en op de website. Met de nieuwe versie, de e.dentifier2, gaat dit deels automatisch, omdat u hem met een USB-kabel aan de computer kunt koppelen. Als u de e.dentifier2 aan uw computer koppelt, hebt u daarvoor wel een speciaal programma nodig. Volg nauwkeurig de instructies op deze pagina om het programma te downloaden en te installeren. De e.dentifier2 heeft een groot scherm en is daarom ook geschikt voor gebruikers met minder goed zicht.

Als u binnenkort start met internetbankieren, dan ontvangt u automatisch de e.dentifier2. Internetbankiert u al bij de ABN AMRO, dan kunt u de e.dentifier2 ook aanvragen. U betaalt hiervoor € 7,95.

ABN AMRO biedt tegenwoordig twee inlogopties aan. De ene verloopt via de e.dentifier; de andere via een zelfgekozen identificatiecode van vijf cijfers. Welke uw voorkeur heeft geeft u zelf aan.

  • Ga naar de website van de ABN AMRO, www.abnamro.nl.
  • Klik links, bij het blokje 'Internet Bankieren' op de knop Log in.

Nu hebt u de keuze uit twee opties: inloggen met e.dentiefier of met identificatiecode. We bespreken beide opties:

Met e.dentifier

  • Klik onder 'e.dentifier' op log in.
  • Kies met welke e.dentifier u wilt inloggen.
  • Hebt u de e.dentifier2 met een USB-kabel gekoppeld aan uw computer? U hoeft uw rekeningnummer en pasnummer in dat geval niet in te voeren.
  • Voer uw rekeningnummer en pasnummer in. Klik daarna op het vak onder 'Vul de respons in.'
  • Doe de bankpas in de e.dentifier.
  • Gebruikt u e.dentifier1, dan toetst u hierop allereerst uw pincode in. Vervolgens voert u de gegeven code op de website hierop in en drukt u op de knop OK op uw e.dentifier. Het antwoord van de e.dentifier1 voert u vervolgens weer in op de website.
  • Als u de e.dentifier2 met een USB-kabel aan de computer hebt gekoppeld, dan wordt uw rekeningnummer automatisch herkend. De codes worden tussen de e.dentifier en de website op en neer gestuurd, waardoor u geen codes hoeft over te typen. U voert alleen uw pincode in en bevestigt de andere codes.
  • Gebruikt u de e.dentifier2 zonder USB-kabel, dan volgt u de stappen op de website.
  • Klik op Volgende.

Met identificatiecode

  • Klik onder 'met identificatiecode' op log in.
  • Vul uw rekeningnummer en pasnummer in.
  • Gebruikt u een app voor mobiel bankieren op uw smartphone of tablet? Dan hebt u al een identificatiecode. Deze kunt u hier invullen.
  • Hebt u nog geen identificatiecode klik dan linksonder op de knop identificatiecode kiezen.
  • Klik op uw e.dentifier en volg de verdere stappen.
  • Om de bij- en afschrijvingen van (een van) uw rekening(en) te zien, klikt u in het overzicht 'Mijn rekeningen' op de gewenste rekening. Vervolgens ziet u het overzicht van uw rekening met bovenaan het saldo.
  • Door naar beneden te scrollen, komen steeds oudere overschrijvingen in beeld.
  • Om geld over te maken naar de rekening van iemand anders, klikt u bovenin op de gele knop nieuwe overboeking.
  • In het volgende venster kunt u de gegevens voor de overboeking invoeren, zoals naam en rekening van de begunstigde, een omschrijving en betalingskenmerk (voor acceptgiro's).
  • Hebt u meerdere rekeningen bij ABN Amro, dan kiest u van welke rekening het geld afgeschreven dient te worden. Dit doet u door bovenin achter 'Van' te klikken op het rekeningnummer en in de lijst die uitklapt op de gewenste rekening te klikken.
  • U kunt kiezen of u de overboeking meteen in wilt laten gaan of op een andere datum. De gewenste datum kunt u achter 'Uitvoerdatum' invoeren.
  • Doet u verder nu geen overboekingen meer, klik dan op volgende. Wilt u nog een overboeking doen, klik dan op opslaan en nieuwe overboeking.
Tip : Doet u vaker overboekingen naar dit rekeningnummer, dan is het handig om de gegevens van deze begunstigde toe te voegen aan het adresboek. Dit doet u door een vinkje te plaatsen bij opslaan in adresboek .
  • Nadat u één of meerdere overboekingen hebt opgegeven, eindigt u met Volgende. Dan ziet u een vervolgscherm met een overzicht van de opgegeven overboekingen.
  • U kunt nu kiezen of u één overboeking selecteert en verder uitvoert of dat u alle openstaande overboekingen wilt betalen. U klikt respectievelijk op Geselecteerde taken verzenden of op Alles selecteren en verzenden.
  • U krijgt nu nogmaals een samenvatting van de uit te voeren overboekingen te zien. Klik op Verzenden.
  • In het vervolgscherm moet u met de e.dentifier een code genereren en deze invoeren op de website. Daarna klikt u op Verzenden.
  • Vervolgens krijgt u de melding dat het verzenden is gelukt. U kunt de verzonden opdrachten terugvinden in de bij- en afschrijvingen.
Bent u klaar met internetbankieren, dan is het verstandig om uit te loggen. Dit doet u door rechtsboven in het scherm te klikken op de knop Log uit .

Naast de hierboven beschreven basishandelingen kunt u nog meer zaken regelen met internetbankieren, zoals een betaling naar het buitenland doen of een beleggingsorder plaatsen. Via de knop Tools bovenin kunt u zich ook gebruik maken van een aantal handige diensten:

  • Betaalalerts: hier kunt u instellen dat u per mail of sms een waarschuwing wilt krijgen als uw saldo boven of onder een bepaald bedrag komt, als er bij- of afschrijvingen boven een bepaald bedrag zijn gegaan of als er bij- of afschrijvingen van een bepaalde partij zijn gedaan. U vindt de dienst Betaalalerts onder 'Overige diensten'.
  • Mutaties:dit geeft een overzicht van alle bij- en afschrijvingen van uw rekening(en).

Internetbankieren in Nederland is heel veilig. De enige zwakke schakel is de gebruiker zelf. Op de website van ABN AMRO ziet u een overzicht van de veiligheidskenmerken van internetbankieren bij de ABN AMRO.

Meer informatie
Op de website van ABN AMRO vindt u meer informatie over internetbankieren, zoals de Veelgestelde vragen.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.